مهمانپرست: آمریکا با فشار بر اروپا به دنبال فعالسازی مکانیسم ماشه توسط آنها علیه ایران بود

به گزارش اخبار مشروح، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: آمریکایی ها فکر می کردند شاید در اثر فشار بر اروپا، آنها حاضر به یاری شوند و حداقل بعضی از کشور های اروپایی به عنوان عضو برجام مکانیزم ماشه را علیه ایران پیشنهاد دهند و آن را به مرحله اجرا برسانند.

مهمانپرست: آمریکا با فشار بر اروپا به دنبال فعالسازی مکانیسم ماشه توسط آنها علیه ایران بود

با ما سفر کنید و با تور ترکیبی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران؛ درباره راه های پیش روی آمریکا در جهت تمدید تحریم ها علیه ایران گفت: آمریکا در شرایط پیش آمده دو راهکار پیش رو داشت. اول آنکه به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت قطعنامه بدهد و تحریم ها علیه ایران را تمدید کند اما می دانست که در فضای فعلی این کار امکانپذیر نیست و براساس برجام بعد از 5 سال تحریم های تسلیحاتی ایران تعلیق خواهد شد و ما می توانیم تجارت تسلیحاتی را براساس سلاح های متعارف در دنیا داشته باشیم.

وی ادامه داد: آمریکایی ها با اینکه می دانستند این طرح به نتیجه نمی رسد و چین و روسیه مخالف آن هستند، اما دوبار این کوشش را انجام دادند و آنچه رخ داد نتیجه بدی برای آمریکا داشت یعنی از 15 عضو شورای امنیت 13 عضو با آن همراهی نکردند، در موضوع قطعنامه ها دو کشور چین و روسیه مخالفت کردند و 11 کشور رای ممتنع دادند و کشور هایی که رای مثبت به این قطع نامه دادند فقط آمریکا و دومینیکن بود.

مهمانپرست ادامه داد: براساس سناریوی پیش بینی شده توسط آمریکایی ها، آن ها می خواستند به عنوان عضو برجام مکانیزم ماشه را اجرا نمایند که براین اساس بحث حقوقی تنش آمیزی به راه انداختند و از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده بود نمی توانستند به عنوان عضو برجام پیشنهاد فعال شدن مکانیزم ماشه را بدهند و قاعدتا به این استناد می کردند که ما هنوز به عنوان کسی که عضو برجام است در این توافق نامه حضور داریم و بحث های حقوقی پیچیده ای را شروع نموده اند که تحت فشار، شورای امنیت سازمان ملل را به این وادار سازند که طرح آنان را اجرا نمایند.

کوشش آمریکا برای بازگشت تحریم های قبل از قطعنامه 2231

وی اعلام نمود: آمریکا پیش بینی نموده بود اگر مکانیزم ماشه به وسیله آن ها اجرا گردد، کشور هایی که می خواهند با آن مخالفت نمایند، باید طرحی ارائه نمایند که مخالف تعلیق تحریم های هسته ای ایران است و تصور آمریکا این بود که روسیه و چین با طرحی تحریم های تسلیحاتی ایران را تعلیق می نمایند و آمریکایی ها این طرح را وتو نمایند و اجازه لغو تحریم های تسلیحاتی ایران را ندهند فلذا می خواستند همه تحریم های قبل از قطعنامه 2231 را مجددا برگردانند.

سفیر سابق ایران در لهستان اضافه نمود: براین اساس در مرحله زمانی که امریکایی ها سعی کردند به عنوان عضو برجام پیش نویس ارایه دهند، 13 عضو شورای امنیت نامه ای تنظیم کردند و براساس آن اعلام کردند که اساسا آمریکایی ها عضو برجام نیستند که چنین درخواستی داشته باشند.

وی با تاکید براینکه نقش کشور های اروپایی عضو برجام نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود، گفت: آمریکایی ها فکر می کردند شاید در اثر فشار بر اروپا، اروپا حاضر به یاری گردد و حداقل بعضی از کشور های اروپایی به عنوان عضو برجام مکانیزم ماشه را علیه ایران پیشنهاد دهند و آن را به مرحله اجرا برسانند.

نامه 13 عضو شورای امنیت مبنی بر رد مکانیسم ماشه نقش شفاف سازی برای رئیس این شورا را داشت

مهمانپرست ادامه داد: زمانی که کار به اینجا رسید و نامه نگاری مزبور صورت گرفت. 13 عضو شورای امنیت صراحتا مخالفت خود را اعلام کردند و آمریکا را عضو برجام ندانستند که بخواهد چنین اقدامی انجام دهد. این شرایط شرایط را برای رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل روشن تر کرد، چون براساس قانون پیش نویس یک قطعنامه را رئیس دوره ای شورای امنیت باید ارایه دهد اما زمانی که او دید 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت مخالف چنین موضوعی هستند و آمریکا را در جایگاهی نمی دانند که بخواهد چنین طرحی را به اجرا در بیاورد او نیز هیچ پیش نویسی را مطرح نکرد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در انتها توضیح داد: بر این اساس اگر پیش نویسی چه توسط رئیس شورای امنیت و چه توسط یکی از اعضای آن مطرح می شد زمانی آن ها باید این پیش نویس را ارایه می دادند که تحریم ها تعلیق گردد و آمریکا آن را وتو کند. اما وقتی رئیس شورای امنیت اصلا جایگاهی ندارد که بخواهد راجع به این موضوع بحث کند آمریکا هم نمی تواند به عنوان عضو برجام چنین پیشنهادی ارایه دهد و پیشنهاد تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران خود به خود مطرح نمی گردد که آمریکا بتواند آن را وتو کند لذا براساس توافق نامه برجام تحریم های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر لغو خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 644

به "مهمانپرست: آمریکا با فشار بر اروپا به دنبال فعالسازی مکانیسم ماشه توسط آنها علیه ایران بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمانپرست: آمریکا با فشار بر اروپا به دنبال فعالسازی مکانیسم ماشه توسط آنها علیه ایران بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید