معاملات میلیارد دلاری بین شرکت های سعودی و فرانسوی

به گزارش اخبار مشروح، در پی سفر رئیس جمهور فرانسه به عربستان چندین معاملات میلیارد دلاری بین شرکت های دو کشور در زمینه نظامی، غیرنظامی و بعلاوه در بخش آب به امضا رسید.

معاملات میلیارد دلاری بین شرکت های سعودی و فرانسوی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به عربستان سعودی همزمان با امضای قراردادهایی برای پروژه های مشترک به ارزش میلیاردها دلار بین شرکت های وابسته به دو کشور بود که بیشتر آنها بر بخش نظامی و بعلاوه سرمایه گذاری های آبی متمرکز بودند.

العربی الجدید نوشت: شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی روز شنبه از راه اندازی یک سرمایه گذاری مشترک بین شرکت فرانسوی ویجاک آیرو و سعودی دسر برای ساخت کارخانه بدنه هواپیما در عربستان اطلاع داد.

این شرکت در بیانیه ای اعلام نمود: انتظار می رود عایدی این پروژه مشترک تا سال 2030 به 200 میلیون دلار برسد.

این سرمایه گذاری مشترک در مجمع سرمایه گذاری عربستان و فرانسه که در حاشیه سفر امانوئل ماکرون به عربستان سعودی برگزار گردید، اعلام شد.

این شرکت اعلام نمود : توسعه توانمندی ها و قابلیت های عربستان در صنعت ساخت بدنه هواپیما و آموزش مهندسان و تکنسین های سعودی و بعلاوه تقویت بومی سازی صنایع نظامی و هوانوردی غیرنظامی در راستای طرح منظره 2030 عربستان از جمله امتیازات دیگر این سرمایه گذاری مشترک است.

شرکت سعودی فلای ناس یک شرکت خصوصی سعودی که بر روی یک سیستم هوانوردی کم هزینه کار می نماید، از امضای قرارداد تعمیر و نگهداری موتور با یک شرکت فرانسوی به ارزش 4 میلیارد اطلاع داد. بعلاوه، خطوط هوایی عربستان سعودی قراردادی به ارزش 8.5 میلیارد دلار با شرکت سی اف ام اینترنشنال امضا کرد.

به همین ترتیب، شرکت اروپایی ایرباس قراردادی برای فروش 26 بالگرد غیرنظامی به یک شرکت سعودی منعقد کرد. این دو گروه روز شنبه اعلام نمودند در همین حال، شرکت فرانسوی ویولا قراردادی را برای مدیریت خدمات آب آشامیدنی در ریاض امضا کرد.

شرکت اروپایی ایرباس در بیانیه ای تاکید نمود که پس از امضای قرارداد فروش 12 فروند هلیکوپتر نظامی کاراکال به امارات متحده عربی، روز شنبه قراردادی برای فروش 26 بالگرد، 20 فروند اچ 145 و 6 فروند از مدل اچ 160 در جده به امضا رسید. شرکت هلیکوپترهای عربستان ارزش این معامله را فاش نکرده اند.

به نوبه خود شرکت ویولا یک رهبر جهانی در زمینه آب و پسماند، قراردادی را برای مدیریت خدمات آب آشامیدنی و فاضلاب در ریاض و 22 شهر همجوار امضا کرد. به گفته این شرکت فرانسوی، این قرارداد که برای هفت سال تمدید می گردد، نشان دهنده عایدی 82.6 میلیون یورویی است.

روز آدینه فرانسه و امارات عربی امضای قرارداد خرید 80 جنگنده از نوع رافال ساخت شرکت هوانوردی داسو فرانسه را تایید کردند . امارات بعلاوه 12 بالگرد نظامی از نوع کاراکال ساخت شرکت ایرباس را درخواست کرد .

رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته برای ملاقاتی رو در رو با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان وارد ریاض شد و نخستین مقام بلندپایه غربی است که از زمان قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در 2018 وارد کاخ پادشاهی عربستان می گردد .

فرانسه یکی از تامین کنندگان اصلی سلاح برای عربستان در جنگ یمن بوده است . این کشور همیشه صادرات تجهیزات نظامی به عربستان سعودی را علی رغم فشار بعضی نمایندگان مجلس و سازمان های غیردولتی حقوق بشری به ویژه عفو بین الملل در رابطه با صادرات تسلیحات به عربستان ادامه داده است .

با وجود نقدها سازمان های غیردولتی و بعضی نماینده های مجلس اروپا از کارنامه حقوق بشری امارات و عربستان، فرانسه روابط پرمنفعت مالی خود را با آنها تداوم بخشیده است .

سیلویا کلمبو یکی از کارشناسان روابط اتحادیه اروپا و کشورهای خلیج فارس اعلام نمود که اولویت فرانسه منافع مالی است و این تجارت و اقتصاد است که معین می نماید امانوئل ماکرون به چه کشوری برود و با چه مقامی ملاقات کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1382

به "معاملات میلیارد دلاری بین شرکت های سعودی و فرانسوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاملات میلیارد دلاری بین شرکت های سعودی و فرانسوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید