مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه : دانشگاه رازی در رتبه بندی ISC در زمره 10 دانشگاه جامع کشور قرار گرفته است

به گزارش اخبار مشروح، دکتر کیانوش چغامیرزا مدیر گروه پزوهشی دانشگاه رازی با بیان این مطلب که دانشگاه رازی در رتبه بندی iscدر زمره 10 دانشگاه جامع کشور قرار گرفته است گفت : همچنین دانشگاه رازی در پایگاه های استنادی اسکوپوس و wos بالاترین میزان تولیدات علمی غرب کشور را دارد .

مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه : دانشگاه رازی در رتبه بندی ISC در زمره 10 دانشگاه جامع کشور قرار گرفته است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

وی در ادامه با اشاره به اهداف، اقدامات و خروجی طرح هدفمندسازی انتها نامه ها و پژوهش های تقاضا محور گفت: آنالیز و حل مسائل در زمینه های مختلف کشاورزی، صنعت، تجارت و... از مهم ترین اهداف است، غالبا طرح ها جنبه کاربردی پیدا نموده اند و سبب ارتباط میان بخش های خصوصی و دولتی با دانشگاه ها می گردد.

دکتر چقامیرزا با اشاره به استقبال خوب اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از پژوهش های تقاضا محور گفت: ثبت نام طرح های تقاضامحور و انتها نامه های دانشجویی به وسیله سیستم گلستان، در قسمت طرح های پژوهشی انجام می گردد، معمولا طرح هایی که از معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تاییدیه لازم را کسب نموده اند ثبت می گردد.

وی راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه رازی و حمایت از شرکت های مستقر در آن با مبنای علمی را از اقدامات اجرا شده در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه بیان نمود و گفت: پژوهش ها باید تقاضا محور و کاربردی باشند و سلایق مخاطبین باید مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد تا شاهد توفیقات بیشتری در عرصه پژوهش باشیم.

دکتر چقامیرزا سپس به صندلی پژوهش در علوم انسانی اشاره نمود و اضافه کرد: مساله علوم انسانی در شرایط فعلی کشور، بسیار ضروری و حیاتی به نظر می رسد. 60 درصد دانشجویان کشور، در رشته های علوم انسانی تحصیل می نمایند، بیش از نیمی از مجلات علمی-پژوهشی کشور مربوط به علوم انسانی است و بیشترین آمار بیکاری در فارغ التحصیلان این رشته ها است. این شرایط نشان می دهد که مسائل کشور، بیشتر ریشه در علوم انسانی دارند و به همین دلیل برای رشد و بالندگی کشور، باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: مشکل علوم انسانی در کشور ما، ناکارآمدی آن است. علی رغم اینکه بیشترین احتیاجهای کشور، مرتبط با علوم انسانی است و از طرفی بیشترین فارغ التحصیلان هم در علوم انسانی هستند، برقراری نسبت بین احتیاج و امکانات، یک مدیریت توانا می طلبد. به نظر می رسد؛ هزینه های بسیاری که در حال حاضر برای علوم انسانی صرف می گردد، اثربخشی مناسب را ندارد. مشکل علوم انسانی از حیث محتوا این است که متناسب با فرهنگ و اندیشه ایرانی- اسلامی نیست. به واسطه ذخایر و فعالیت های فکری داخلی به خصوص در دو دهه اخیر، این انتظار وجود داشت که تفکرات ناب انقلابی، دینی و میهنی ما، مجال بروز یابند که متاسفانه چنین نشد.

دکتر چقامیرزا بیان نمود: مسائلی از این دست نشان میدهد که ما تقریبا هیچ گونه تحول و کار مداومی در رشته های علوم انسانی نداشته ایم. در حالی که در دنیا، هر پنج سال یک تحول بزرگ در بخش علوم انسانی رخ می دهد، ما از این مسائل دور هستیم. این در حالی است که کوشش 10 سال اخیر اندیشمندان ایران اسلامی برای ادبیات و پیشینه ارزشمند فرهنگ و انقلاب، نتوانسته جایی در منابع و سرفصل های علوم انسانی پیدا کند. در چنین شرایط ایستایی، وقتیکه منابع علوم انسانی مورد بازنگری قرار نمی گیرند، اندیشه های نو و تازه نیز مجال طرح و بسط نمی یابند.

وی پژوهش را شروع راهی برای دسترسی فناوری دانست و با اشاره به معیارهای انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه گفت: شیوه نامه انتخاب پژوهشگر برتر در دانشگاه رازی هر ساله توسط شورای پژوهشی دانشگاه بروزرسانی می گردد و شامل فعالیت های ثبت شده در سامانه پژوهشی گلستان بر اساس بندهای مقاله، طرح، کتاب، اختراع و ... است و بر این اساس پژوهشگر برتر دانشگاه، دانشکده، گروه و نیز پژوهشگر جوان انتخاب می گردد.

دکتر چقامیرزا در مورد شرایط پژوهشی دانشگاه گفت: در حال حاضر دانشگاه رازی در پایگاه های استنادی اسکوپوس و WOS بالاترین میزان تولیدات علمی را در غرب کشور دارد. شاخص اچ دانشگاه رازی عدد 98 است که رتبه 8 را در بین دانشگاه های کشور دارد. در حال حاضر 20 عضو هیات علمی دانشگاه دارای شاخص اچ بالای 15 در پایگاه WOS هستند. سه عضو هیات علمی دانشگاه نیز در زمره دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار دارند.

وی ادامه داد: دانشگاه رازی در نظام های رتبه بندی شرایط مناسبی دارد. در نظام رتبه بندی لایدن برای دومین سال متوالی رتبه 12 را در بین دانشگاه های جامع کسب نموده است. در ارزیابی نظام رتبه بندی بین المللی ISC در بین 10 دانشگاه جامع کشور قرار گرفته و در رتبه بندی یواس نیوز رتبه 11 را در بین دانشگاه های جامع کسب نموده است. در نظام رتبه بندی وبومتریک دارای رتبه 14 هستیم و با توجه به اقداماتی که اخیرا اجرا شده است پیش بینی می گردد شرایط دانشگاه در این نظام رتبه بندی بهبود یابد. دانشگاه رازی اخیرا برای نخستین بار در نظام رتبه بندی تایمز قرار گرفته و رتبه 9 را در بین دانشگاه های جامع کسب نموده است.

دکتر چقامیرزا افزایش تعداد و مساحت آزمایشگاه های آموزشی و تحقیقاتی، رشد تعداد واحدهای مستقر در مرکز رشد و شرکت های دانش بنیان، افزایش تعداد و مبلغ طرح های پژوهشی، حمایت از نشریات، افزایش سهم مشارکت دانشگاه در چاپ کتاب اعضای هیات علمی، افزایش مبلغ اختصاص یافته برای پژوهانه اعضای هیات علمی را از توفیقات ارزشمند در دانشگاه رازی برشمرد.

وی ارتقای پژوهش در عرصه کاربردی و توسعه ای برای حل مسائل کشور، استان و دانشگاه، تشکیل گروه ها و مراکز تحقیقاتی، ارتقای کمی و کیفی ظرفیت پژوهشی و بهره گیری بهینه از ظرفیت های موجود، تقویت انتشارات و نشریات دانشگاه و تامین تجهیزات مورد احتیاج جهت پیشبرد امور را از جمله برنامه های برای ارتقاء سطح پژوهشی دانشگاه بیان نمود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 728

به "مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه : دانشگاه رازی در رتبه بندی ISC در زمره 10 دانشگاه جامع کشور قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه : دانشگاه رازی در رتبه بندی ISC در زمره 10 دانشگاه جامع کشور قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید