عربستان، تروریسم دولتی آل سعود و مقدمه قیام مردمی

به گزارش اخبار مشروح، اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل سعود ضد ملت عربستان که به گفته کارشناسان ضمن تروریسم دولتی قرار می گیرد، مقدمه ای برای قیام مردمی در این کشور شده است.

عربستان، تروریسم دولتی آل سعود و مقدمه قیام مردمی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عربستان سعودی طی سالهای گذشته ،سیاست تروریسم را علیه شهروندان خود ، از جمله روشنفکران ، حقوقدانان و فعالان سیاسی در داخل کشور و همچنین علیه مردم منطقه را دنبال نموده است. این رویکرد از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سال 2017 ونوسازی سیستم امنیتی جدید در بسیاری از شهرها گسترش یافته است. اصطلاح تروریسم دولتی به اقدامات تروریستی دولت علیه ملت خود یا اهداف خارجی گفته می گردد و همچنین می تواند به توصیف گسترش اعمال خشونت آمیز یک کشور علیه ملت خود اشاره داشته باشد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

به همین دلیل ، بسیاری از منابع خبری فاش کردند که پس از روی کار آمدن محمد بن سلمان ، کمپین دستگیری گسترده ای در عربستان شروع شد که بسیاری از روحانیون ، مبلغان ، بازرگانان ، فعالان و حتی شاهزادگان و همچنین شهروندان سایر کشورها را شامل شد. عربستان سعودی سیاه ترین کارنامه حقوق بشری را دارد که برجسته ترین آن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی است و عربستان در این پرونده همکاری لازم را با بازرسان پرونده انجام نداده و تحت هر شرایطی به دنبال مصونیت از این پرونده است.

بسیاری از منابع تاکید کردند که محمد بن سلمان بسیاری از روحانیان را که از سیاست های آشکار وی در این کشور ناراضی هستند بازداشت نموده و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اقدامات ولیعهد سعودی به دلیل نگرانی هایش در مورد از دست دادن تاج و تخت پادشاهی است،چرا که او خیلی سریع و بدون هیچ کوششی به این سمت رسید و قبلاً یک امیر در خانواده سلطنتی سعودی بود. دستگیری های خودسرانه بسیاری از فعالان ، سیاستمداران و روحانیون سعودی پس از آن رخ داد که بن سلمان احساس کرد انقلاب مردمی در خیابانهای عربستان در حال رشد است و به همین دلیل فورا بسیاری از جنایات هایش را از جمله زندانی کردن و کشتن بسیاری از مخالفان را که خواهان اصلاحات سیاسی کشور بودند، تشدید کرد.

بسیاری از سیاستمداران بر این باورند که صدای ملت در خیابان ها منجر به نابودی تخت و سلطنت می گردد و این امر موجب هراس و نگرانی آل سعود شده، بنابراین این خاندان تنها راه مقابله با ملت را سرکوب گری می داند.

بر اساس بسیاری از گزارش های خبری، عربستان بسیاری از مدافعان حقوق بشر ، سیاستمداران ، روحانیان و مدافعان حقوق زنان را متهم کرد . محاکمه زندانیان در مارس 2019 شروع شد ، اما تا اوت سال 2020 و پس از گذشت بیش از یک سال ، هیچ حکمی برای بسیاری از زندانیان صادر نشد و تا به امروز هیچ تاریخی برای جلسات دادرسی جدید زندانیان از جمله سلمان العوده فعال شاخص سعودی معین نشده است.سازمان عفو بین الملل بیان کرد که مقامات سعودی سرکوب آزادی بیان را افزایش داده اند و ده ها منتقد دولت و مدافع حقوق بشر ، از جمله فعالان حقوق زن ، اعضای اقلیت شیعه و خانواده های فعالان ، مورد آزار و اذیت ، بازداشت خودسرانه و محاکمه مقامات قرار گرفته اند.

به همین ترتیب ، بسیاری از منابع خبری فاش کردند که ریاض اخیراً نتوانسته است کرسی شورای حقوق بشر را به دست آورد. برونو استاگنو، مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر سازمان ملل در توئیتی خطاب به محمد بن سلمان نوشت: این شکست یک توبیخ مذبوحانه برای عربستان تحت حاکمیت محمد بن سلمان بود و عربستان به دلیل جنایت ها و نقض گسترده بشری آنچه که شایسته اش بود را به دست آورد. عدم موفقیت عربستان در به دست آوردن کرسی شورای حقوق بشر ، میزان نقض حقوق بشری این کشور در داخل و خارج را تایید می نماید ، با وجود اینکه مقامات این کشور میلیون ها دلار برای پوشاندن تخلفات فجیع خود هزینه نموده اند.

به همین دلیل بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این تخلفات مداوم و سکوت رسمی در قبال آنها تا حد زیادی منجر به خدشه دار شدن وجهه عربستان و کاهش سرمایه گذاری های خارجی در این کشور شده است. مقامات سعودی کوشش می نمایند تا تصویری جدید از کشورشان به متحدان بین المللی ارائه دهند. این کارشناسان خاطرنشان کردند که هم پیمانان عربستان سعودی می توانند با توقف فروش تسلیحات، عربستان را تحت فشار قرار دهند که این اقدامات از سوی بعضی کشورها صورت گرفت،همانطور که آلمان پس از قتل روزنامه نگار سعودی در سال 2018 فروش سلاح به ریاض را متوقف کرد.

بسیاری از منابع فاش کردند که سازمان های حقوق بشری از شرایط زندانیان سیاسی در زندان های عربستان ابراز نگرانی نموده؛ چراکه شکنجه ها و شیوع ویروس کرونا میان زندانیان گسترش یافته است . سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس بیان کرد که در میان زندانیان ویروس کرونا شیوع یافته است. به طوری که کرونا رسماً به منبع جدیدی از درد و رنج زندانیان در عربستان سعودی و نقطه سیاه جدیدی در کارنامه سیاه حقوق بشر آل سعود تبدیل شده است.

ده ها کشورغربی در طول دوره گذشته ، نگرانی خود را درباره ادامه بازداشت فعالان زن در عربستان سعودی ابراز داشته و در همان زمان خواهان محاکمه مسئولان قتل خاشقجی شده اند. آلمان ، به نمایندگی از اتحادیه اروپا پیش از شورای حقوق بشر سازمان ملل ، موضوع بازداشت طولانی مدت زنان مدافع حقوق بشر از جمله لجین الهذلول فعال زن سعودی را عنوان کرد و خواهان محاکمه عادلانه برای فعالان شد. همچنین دانمارک بیانیه مشترک جداگانه ای را به نمایندگی از حدود 29 کشور از جمله استرالیا ، انگلیس و کانادا بیان کرد و ازعربستان خواست همه زندانیان سیاسی را آزاد کند.

آن دسته از زندانیانی که در آخرین دوره توانستند صدای خود را به وسیله شبکه های اجتماعی به دنیایان منتقل نمایند ، توانستند آزادی خود را به دست آورند؛چراکه پرونده های آنها کانون توجه افکار عمومی تبدیل شده بود و این همان چیزی است که مقامات سعودی را وادار به آزادی بعضی از زندانیان کرد و آن ها ترسیدند این پرونده ها جرقه ای برای شروع اعتراضات در خیابان های سعودی و در نهایت سرنگونی آل سعود باشد. اما آن زندانیانی که مانند سلمان العوده نتوانستند صدای خود را به دنیا خارج برسانند ، هنوز نتوانسته اند آزادی خود را به دست آورند.

در آینده نزدیک این رویکرد خودسرانه و تروریستی محمد بن سلمان علیه ملت عربستان در نهایت منجر به اعتراض مردمی در بسیاری از شهرها و استان های سعودی خواهد شد و حوادث و اتفاقات این روزها این موضوع را ثابت می نماید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 883

به "عربستان، تروریسم دولتی آل سعود و مقدمه قیام مردمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، تروریسم دولتی آل سعود و مقدمه قیام مردمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید