سوریه سیاست اروپا و داعش را دو روی یک سکه دانست

به گزارش اخبار مشروح، خبرگزاری خبرنگاران- معاون وزیر امور خارجه سوریه گفت همچنانکه استعمار از سوریه رفت و هرگز برنخواهد گشت اتحادیه اروپا نیز از سوریه رفت و سیاست اتحادیه اروپا و داعش دو روی یک سکه هستند.

سوریه سیاست اروپا و داعش را دو روی یک سکه دانست

با ما سفر کنید و با تور عید اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، معاون وزیر امور خارجه سوریه در واکنش به موضعگیری جدید ضد سوری اتحادیه اروپا اظهار داشت گفت همچنانکه استعمار از سوریه رفت و هرگز برنخواهد گشت اتحادیه اروپا نیز از سوریه رفت و سیاست اتحادیه اروپا و داعش دو روی یک سکه هستند.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ایمن سوسان بیانیه وزارت خارجه سوریه را در مورد موضع اتحادیه اروپا خواند.

در این بیانیه آمده است هر از چند گاهی بعضی مقامات اروپایی ظاهر می شوند و سخنانی درباره نقش اتحادیه اروپا و شروط اساسی اش در ارتباط با بازسازی و روابط با سوریه مطرح می نمایند. با توجه به تکرار این سخنان که این عده از مقامات اروپایی بر اساس توهمات یا رؤیاهایشان مطرح می نمایند و به روشنی نشان دهنده نبود درک و فهم آنان از رویداد های سوریه و منطقه است؛ وزارت امور خارجه مایل است مواردی را روشن کند.

سوریه معتقد است نهاد اتحادیه اروپا با سیاست های اعمالی اش ادامه استعمار البته به شیوه ای نوین و جدید است. این نگاه سوریه به اتحادیه اروپا هرگز بر مبنای سیاسی یا ایدئولوژیکی یا از روی انفعال نیست بلکه ناشی از تجارب حقیقی است که سوریه با اتحادیه اروپا پیش از جنگ و در طول جنگ تروریستی داشته است و این جنگ تروریستی نیز ثابت نماینده این نگاه بود.

نکته اول: آنچه اتحادیه اروپا به سوریه ارائه نموده است هیچ گاه بخشش نبوده بلکه وام هایی است که از پول مردم سوریه بازپرداخت می گردد.

نکته دوم: سوریه ده ها سال قبل از جنگ با نهاد اتحادیه اروپا برای ساختن و سرمایه گذاری در زیرساخت ها یا تأسیسات در بخش های متعدد مانند برق و نفت و گاز و خرید تجهیزات متعدد پزشکی و بهداشتی و خدماتی و ... توافق کرد که الان همه آن ها به سبب محاصره تحمیلی این اتحادیه به سوریه و تحریم های تحمیلی اش متوقف شده و همین به افت شدید در خدمات ذکر شده در بالا منجر شده است که بر شهفرایندان سوری تأثیر گذاشته و به افزایش مرگ و میر ها در کشور انجامیده است.

نکته سوم: اگر سوریه به ده ها سال پیش باز می گشت و همین تجهیزات را از منابع دیگری می خرید وضع ملت سوریه به مراتب صد ها بار بهتر بود، زیرا هر طرف دیگری با ملت سوریه به صورت اخلاقی و انسانی رفتار می کرد و به قرارداد ها و تعهداتش احترام می گذاشت و به ارائه تعهداتش به این کشور بر اساس قرارداد هایی که امضا نموده است ادامه می داد.

علاوه بر آنچه گفته شد روابط قدیمی که به ظاهر خوب به نظر می رسد، نتوانسته است از منافع سیاسی سوریه به خصوص در مسئله استرداد اراضی اشغالی سوریه گرفته تا همکاری های دو جانبه؛ هیچ فایده ای برای این کشور داشته باشد. این همکاری ها شامل تأمین هرگونه تجهیزات یا مواد یا هرگونه تقاضای خریدی است که سوریه ارائه بدهد البته به شرط آنکه دولت آمریکا موافقت کند و عظیمترین برهان نیز برای آن ناتوانی نهاد اتحادیه اروپا در خرید هواپیما برای سوریه است در صورتی که این هواپیما ها ساخت اروپاست. همه آنچه گفته شد باعث می گردد بپرسیم اگر اتحادیه اروپا حتی در شرایط طبیعی در تعاملش با سوریه به رویکرد منفی نزدیکتر است و اگر تعاملش هم اکنون با سوریه، آمیخته ای از محاصره و حمایت از تروریسم و اطاعت کامل از تصمیمات آمریکاست؛ بنابراین مقامات اتحادیه اروپا با چه چیزی ما را در سوریه امیدوار می نمایند؟ ما به این مقامات تأکید می کنیم به خوبی عبرت گرفته ایم و به محض آنکه این نهاد به فکر بازگشت به سوریه بیفتد به معنای آن است که ما به دست خودمان مین هایی کار گذاری می کنیم که هر لحظه امکان دارد در قلب سوریه منفجر گردد. سوریه با وجود خطرناکی کاری که نهاد اتحادیه اروپا انجام می دهد، اما تأکید می نماید بین آنچه این نهاد انجام می دهد و بین آنچه بعضی کشور های عضو آن انجام می دهند تفاوت قائل است. شمار زیادی از کشور های اروپایی در قبال آنچه در سوریه رخ می دهد مواضع واقعگرایانه ای اتخاذ نموده اند و به تازگی کوشیده اند صدایشان را برای لغو محاصره سوریه بلند نمایند، اما نهاد اتحادیه اروپا جلوی این کار را گرفته و موانعی را در جهت لغو محاصره گذاشته است و این نشانگر نقش تخریبی این نهاد است بنابراین به خاطر اهتمام به وقت گرانبهای مقامات اتحادیه اروپا! و خلاصه کردن کوشش های عظیم آنان! به این نهاد تأکید می کنیم این نهاد از سوریه کوچ کرد همچنانکه استعمار از این کشور کوچ کرد و دیگر تحت هیچ عنوانی هرگز باز نخواهد گشت. نه فرایند سیاسی آن را راضی می نماید نه انتخابات، رؤیا های آنان را محقق می نماید، زیرا کسی که از در بیرون رانده شده است اجازه نخواهیم داد از پنجره بازگردد و اگر قرار باشد شرط و شروطی گذاشته گردد این سوریه است که باید شرط و شروط بگذارد و این شرط الزام آور برای همه طرف ها آن است که باید فقط به وسیله دروازه حاکمیت و منافع سوریه بازگردند. در انتها امیدواریم مقامات اروپایی وقتشان را صرف تدوین بیانیه هایی که فقط دربرگیرند توهمات و رؤیاهایشان است ننمایند و از نظر سوریه؛ سیاست اتحادیه اروپا و سیاست د اعش دو روی یک سکه است و آن سکه نیز سکه آمریکاست.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 975

به "سوریه سیاست اروپا و داعش را دو روی یک سکه دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوریه سیاست اروپا و داعش را دو روی یک سکه دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید