در ملاقات آدینه اعضای اوپک پلاس منتظر چه نتیجه ای باشیم؟

به گزارش اخبار مشروح، اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، روز آدینه به منظور مذاکره درباره کاهش بیشتر فراوری نفت در بحبوحه تقاضای ضعیفتر که ناشی از شیوع بیماری کووید 19 است، در وین ملاقات خواهند کرد.

در ملاقات آدینه اعضای اوپک پلاس منتظر چه نتیجه ای باشیم؟

به گزارش خبرنگاران، بیماری کووید 19 که در 72 کشور دنیا شیوع پیدا نموده است، دورنمای اقتصاد دنیای و تقاضا برای نفت را تهدید می نماید. در حالی که به نظر می رسد چین در آستانه مهار این اپیدمی است، شمار موارد ابتلا به آن در خارج از چین افزایش پیدا نموده و طبق اعلام دانشگاه جان هاپکینز، تا روز چهارشنبه 94 هزار و 875 مورد تایید شده ابتلا به این بیماری وجودی داشته است که 80 هزار و 270 نفر آنها در چین هستند.

وزیران نفت اوپک روز پنجشنبه ملاقات کردند و در یک اقدام بی سابقه بدون اینکه ابتدا توافق روسیه را جلب نمایند، کاهش فراوری چشمگیری را تصویب کردند.

تصویب کاهش کم سابقه فراوری در نشست اوپک

وزیران نفت اوپک در نشست روز پنجشنبه خود با اجرای دور جدیدی از کاهش چشمگیر فراوری به منظور حمایت از قیمتهای نفت موافقت نموده و زمینه را برای مذاکرات سخت با متحد اصلی خود روسیه که هنوز با این طرح موافقت ننموده است، هموار کردند.

اوپک که متشکل از 14 عضو است، روز پنجشنبه تصمیم گرفت فراوری خود را در سه ماهه دوم سال 2020 به میزان 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهد و خاطرنشان کرد که این گروه سیاست فراوری خود را در نشست رسمی بعدی که 9 ژوئن برگزار می شود، بازبینی خواهد نمود.

تصور می شود کاهش پیشنهاد شده که فراتر از انتظار تحلیلگران بوده است، مشروط به موافقت روسیه خواهد بود. این به معنای آن است که فعالان بازار اکنون به ملاقات فراورینمایندگان اوپک و غیراوپک در روز آدینه چشم خواهند دوخت.

در آستانه نشست اوپک پلاس، تحلیلگران نگران بودند که اتحاد انرژی میان عربستان سعودی و روسیه در خطر انحلال قرار گیرد، زیرا مسکو در هفته های اخیر هیچ تمایلی به کاهش بیشتر فراوری نشان نداده و ظاهرا تنها موافق ادامه توافق فعلی کاهش فراوری بوده است.

قیمتهای نفت که پس از نشست اوپک ابتدا افزایش داشتند، فرایند معکوسی پیدا کردند و قیمت نفت برنت با 0.6 درصد کاهش، به 50 دلار و 86 سنت در هر بشکه و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 0.2 درصد کاهش، به 46 دلار و 68 سنت در هر بشکه رسید.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پس از نشست اوپک اظهار کرد که تهران همچنان از کاهش فراوری معاف خواهند ماند. وی همچنین گفت: همه چیز به توافق فردا با فراورینمایندگان غیراوپک بستگی دارد و اگر آنها این پیشنهاد را نپذیرند توافقی در کار نخواهد بود.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز برای رسیدن به توافق در نشست روز آدینه ابراز امیدواری کرد.

همکاری اوپک و غیراوپک چگونه تا اینجا رسید؟

فراورینمایندگان اوپک و غیراوپک برای نخستین بار در اواخر سال 2016 موافقت کردند برای تقویت قیمتها فراوریشان را محدود نمایند و این توافق را در ژانویه سال 2017 به اجرا گذاشتند.

این پیمان در دسامبر سال 2019 تمدید شد و این گروه موافقت کرد که عرضه خود را به میزان 1.7 میلیون بشکه در روز تا سرانجام مارس محدود نگه دارد. عربستان سعودی تصمیم گرفت به تنهایی فراوریش را 400 هزار بشکه در روز دیگر کاهش دهد تا اعضای گروه را به پایبندی به توافق تشویق کند.

کمیته فنی مشترک اوپک در فوریه توصیه کرد به منظور مقابله با فشارهای نزولی بر قیمتهای نفت، 600 هزار بشکه در روز دیگر به کاهش فراوری اضافه شود. روسیه در آن موقع خاطرنشان کرد هنوز درباره حمایت از این توصیه تصمیم نگرفته و همچنان به این رفتار ادامه داده است.

تجدیدنظر منفی اوپک در برآورد رشد تقاضا برای نفت در 2020

اوپک در بیانیه ای که پس از سرانجام نشست وزیران خود در وین منتشر کرد، ارزیابی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را به دلیل شیوع ویروس کرونا مورد تجدیدنظر قرار داد و پیش بینی کرد تقاضای دنیای برای نفت سال جاری تنها 480 هزار بشکه در روز رشد می نماید؛ در حالی که برآورد این گروه در دسامبر 1.1 میلیون بشکه در روز بود.

در بیانیه اوپک آمده است: بیماری کووید 19 تاثیر منفی شدیدی روی پیش بینیهای تقاضا برای نفت و رشد اقتصاد دنیای در سال 2020 به خصوص در سه ماهه اول و سه ماهه دوم داشته است.

اوپک در گزارش ماهانه خود که در 12 فوریه منتشر شد، پیش بینی نموده بود رشد تقاضای دنیای برای نفت در سال 2020 به 990 هزار بشکه در روز می رسد که 230 هزار بشکه در روز پایینتر از پیش بینی قبلی این گروه بود.

خروج اکوادور از اوپک رسما تایید شد

اوپک در بیانیه سرانجامی نشست وزیران خود خروج اکوادور از عضویت این گروه از اول ژانویه سال 2020 را رسما تایید کرد.

منابع مطلع به پلاتس اظهار کردند که اوپک از اکوادور خواسته بود در تصمیمش برای ترک این گروه تجدیدنظر کند. همچنین گزارشهایی از تردید اکوادور برای خروج از اوپک منتشر شد اما منابع مطلع اظهار کردند انتظار ندارند این فراورینماینده نفت به این زودی از تصمیم خود برشود.

اکوادور که برای نخستین بار در سال 1973 به اوپک پیوست و سپس در فاصله 1992 تا 2007 از این گروه خارج شد، در اکتبر با اعلام تصمیم خود برای خروج از عضویت اوپک تا سرانجام سال، این گروه را غافلگیر کرد. این فراورینماینده آمریکای جنوبی دلیل این تصمیم را احتیاج به درآمد بالاتر خاطرنشان کرد که توافق کاهش فراوری اوپک مانع آن بود.

خوزه آگوستو، وزیر انرژی جدید اکوادور در نشست هفته جاری اوپک شرکت نکرد. بر اساس آخرین آمار، اکوادور در فوریه 550 هزار بشکه در روز نفت فراوری کرد. سهمیه فراوری این کشور تحت توافق اوپک در سال 2019، حدود 508 هزار بشکه در روز بود.

نواک روز آدینه برای مذاکرات اوپک پلاس به وین بازمی شود

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز پنجشنبه به خبرنگاران در مسکو گفت که روز آدینه برای مذاکره با فراورینمایندگان اوپک و غیراوپک به وین بازخواهد گشت.

بر اساس گزارش رویترز، وی حاضر نشد پیش از این ملاقات درباره موضع روسیه اظهارنظر کند. نواک روز پنجشنبه در جلسه معمول هیات دولت در مسکو حضور یافت.

عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک روز چهارشنبه پیروز نشدند حمایت روسیه برای کاهش بیشتر فراوری را جلب نمایند.

وزیر دارایی روسیه: آماده افت بیشتر قیمتهای نفت هستیم

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه اظهار کرد: اگر اوپک و متحدانش در اجلاس جاری وین درباره کاهش عرضه به توافق نرسند، روسیه برای افت احتمالی قیمتهای نفت آماده است.

وی گفت: روسیه یک بازیگر کلیدی در توافق کاهش عرضه دنیای نفت است و هنوز هیچ توافقی با مسکو حاصل نشده است.

قزاقستان: کشورهای اوپک پلاس هنوز درباره تمدید پیمان نفتی به توافق نرسیده اند

نورلان نوگایف، وزیر انرژی قزاقستان روز پنجشنبه اظهار کرد که صادرنمایندگان نفت اوپک و غیراوپک هنوز درباره موضوع تمدید توافق کاهش فراوری به توافق نرسیده اند.

خبرگزاری تاس به نقل از وی نوشت: طرفین در حال حاضر فعلا درباره تمدید توافق فعلی تا سرانجام سه ماهه دوم سال جاری بحث می نمایند و فعلا معلوم نیست بازار چه واکنشی نشان خواهد داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 284

به "در ملاقات آدینه اعضای اوپک پلاس منتظر چه نتیجه ای باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در ملاقات آدینه اعضای اوپک پلاس منتظر چه نتیجه ای باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید