دریافت کد پستی برای ملک؛ چگونه کدپستی معتبر بگیریم؟

به گزارش اخبار مشروح، حتما برایتان پیش آمده که برای دریافت خدمات به مرکزی مراجعه کرده باشید و از شما کدپستی دقیق خانه تان را بخواهند. در حقیقت این کد 10 رقمی باعث می شود پلاکی که شما در آن ساکن یا مشغول به کار هستید، منحصر به خودتان باشد. این قانون که تمام پلاک ها باید دارای کد پستی باشند در سال 1376 تصویب شد و از آن به بعد تمام خانه ها با یک کد منحصر به فرد به ثبت رسیده اند. شما در مراحل خرید مسکن هم به این کد دقیق نیاز دارید. در ادامه این مطلب، مراحل دریافت کد پستی را برای شما شرح می دهیم.

دریافت کد پستی برای ملک؛ چگونه کدپستی معتبر بگیریم؟

کدپستی چیست؟

شاید خیلی ها هنوز ندانند که کدپستی 10رقمی به چه معناست و اعداد روی آن نشانه چیست. کدپستی در واقع مکان جغرافیایی شما را معین می کند. تعریف اعداد روی آن به این شکل است

  • پنج رقم اول محدوده جغرافیایی را معین می کند.
  • رقم ششم ردیف ساختمان را در محدوده جغرافیایی نشان می دهد.
  • چهار رقم آخر بیان کننده شماره شناسایی مکان مورد نظر در ساختمان است.

چرا دریافت کد پستی الزامی است؟

زمانی که قصد خرید ملک را داشته باشید، نیاز شما به دریافت کدپستی به یک نیاز مهم و جدی تبدیل می شود. اگر برای ملک تان کد معتبر دریافت کنید، امکان این که ملک مورد نظرتان قبل از شما به یک شخص دیگر فروخته شده باشد، به صفر می رسد. چراکه نمی توان ملکی که یک کدپستی دارد را برای دو نفر معامله کرد.

در حقیقت داشتن کدپستی معتبر یک خانه، امکان کلاهبرداری را تا صفر درصد کاهش می دهد. قطعا می دانید که یکی از اصلی ترین موارد کلاهبرداری در خرید و فروش مسکن؛ فروش یک واحد به چند نفر به شکل همزمان است. اگر کد در قرارداد ملک شما وجود نداشته باشد نمی توانید در سامانه رهگیری معاملات مسکن، قراردادتان را ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنید.

درحقیقت، سامانه برای هر کدپستی یک کد رهگیری صادر می کند. اگر این کدرهگیری برای معامله شما صادر شود به این معنی است که این خانه انحصارا به شما فروخته شده است. اداره پست هم برای هر واحد مسکونی یا اداری یک کدپستی مجزا صادر می کند، تا از این طریق از هر نوع کلاهبرداری و جعل جلوگیری شود.

کجا و چگونه کدپستی بگیریم؟

این روزها ثبت اغلب چیزها به شکل اینترنتی و تلفنی انجام می شود. اداره پست هم از این تکنولوژی عقب نمانده است. قبل از ثبت و امضای هر قرارداد ملکی باید کدپستی دریافت کنید. برای دریافت کد پستی می توانید به سایت سایت پست ایران مراجعه کرده و با کلیک بر قسمت گواهی کدپستی اقدامات لازم را انجام بدهید.

بعد از این که در سایت اداره پست ثبت نام کردید، با دریافت کد رهگیری می توانید فرایند دریافت تأییدیه را پیگیری کنید و به نتیجه برسید. کار کردن در این سامانه بسیار ساده است، کافی است منطقه، پلاک و خیابان تان را بدانید و به سادگی کدپستی دریافت کنید.

در این سامانه 4 بخش کدیاب، درخواست کد نو، صدور گواهی و پیگیری درخواست تعبیه شده است که براحتی می توانید از خدمات آن بهره مند شوید. یک راه دیگر هم حضور در مرکز پستی منطقه تان است. باجه ای در این مرکز برای ارائه این خدمات در نظر گرفته شده است.

دریافت کد پستی چقدر هزینه دارد؟

هزینه دریافت کدپستی در سال 1398، برابر با 22،672 ریال اعلام شد. پس از پرداخت هزینه تاییدیه کد پستی و دریافت گواهی، می توانید با خیال راحت امضایتان را پای قرارداد بزنید و صاحبخانه شوید.

اکنون و باتوجه به نکته های بالا، هنگامی که در حال عقد قرارداد خرید خانه هستید، مفاد قراردادی که پیش روی تان است را به صورت کامل چک کنید. طبقه، آدرس دقیق، کدپستی و البته پلاک ثبتی را نیز همینطور. مشاهده دقیق این موارد باعث خواهد شد کلاهبرداری انجام نشود.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1559

به "دریافت کد پستی برای ملک؛ چگونه کدپستی معتبر بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت کد پستی برای ملک؛ چگونه کدپستی معتبر بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید