درباره تونس بیش تر بدانید

به گزارش اخبار مشروح، یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تا به امروز تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی عظیم و شلوغ جای گرفته است. این طاق زیبا در کنار برج ایفل…

درباره تونس بیش تر بدانید

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می توان مشهورترین و معروف ترین خیابان دنیا دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می گردد که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و…

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط توریستان تور فرانسه مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. اما باید…

مارسی یکی از مقصدهای توریستی مهم فرانسه است و سالانه بیش از 5 میلیون توریست برای تماشای جاذبه های توریستی مارسی فرانسه، به این شهر سفر می نمایند. مارسی عظیمترین بندر فرانسه است که پس از پاریس، رتبه دوم جمعیت در میان شهرهای فرانسه را در اختیار…

تونس در کدام قاره است؟تونس کشوری در شمال آفریقاست. تونس به دریای مدیترانه راه دارد و به خاطر موقعیت استراتژیک آن در طول اعصار مختلف میزبان فاتحان و بازدیدنمایندگان زیادی بوده است. همین طور که از نقشه تونس پیداست، این کشور به صحرای عظیم آفریقا هم متصل است که به وسیله همین صحرا، مردمان تونس با ساکنین مرکزی آفریقا در ارتباط هستند.

تونس زادگاه تمدن عظیم و پیشرفته کارتاژ است که در روزگار گذشته تقریباً تمام مناطق غرب تونس را در اختیار داشت و یکی از رقبای عظیم و مهم امپراتوری رم بود اما در قرن دوم میلادی تحت سیطره امپراتوری رم در آمد تا این که در قرن هفتم میلادی توسط اعراب مسلمان فتح شد و مذهب مردم تونس به اسلام تبدیل شد. در قرن 19 تونس تبدیل به مستعمره فرانسه شد تا این که در سال 1965، مردمان تونس انقلاب کردند و این کشور به استقلال دست یافت. پایتخت کشور تونس، شهر تونس است که در شمال نقشه تونس قرار گرفته است و بیش ترین جمعیت تونس را در خود جای داده است. از دیگر شهرهای مهم تونس می توان به سفاکس، گابس، سوسه، کایروان و ال کف اشاره نمود. در این مقاله قصد داریم بیشتر با تونس آشنا شویم. سرفصل های عنوان شده در این مقاله عبارت اند از:

فرهنگ

هنر و تاریخ

جغرافیا و آب و هوا

پوشش گیاهی و جانوری

اقتصاد تونس

فرهنگ

اگر کشورهایی با فرهنگ های متفاوت را دوست دارید، از سفر به تونس لذت خواهید برد چراکه تونس دارای فرهنگی بسیار متنوع و گسترده است. تونس برای مدت ها تحت نفوذ امپراتوری رم، عثمانی و فرانسه بوده و چند فرهنگی بودن آن به این دلیل است؛ که البته بر روی مذهب مردم تونس هم تأثیر زیادی گذاشته است. مذهب مردم تونس اسلام است و بیشتر جمعیت تونس را مسلمانان تشکیل می دهند. یهودیان و مسیحیان در اقلیت هستند که پس از استقلال هم تعداد آن ها کاهش یافت.

اغلب جمعیت تونس را اعراب تشکیل می دهند، هرچند، در طی قرن ها مهاجران زیادی از فینیقی ها گرفته تا آفریقایی های ساکن صحرا، یهودی ها و مسلمانان سیسیل به این منطقه مهاجرت کرد ه اند. قابل توجه ترین موج مهاجرت متعلق به مسلمانان سویا است که پس از سقوط این شهر در جنگ به این منطقه مهاجرت کردند و فرهنگ خود را هم با خود آوردند. درنهایت با سلطه عثمانی بر تونس این کشور پذیرای فرهنگ آسیایی-اروپایی عثمانی شد و حتی امروزه هم می توان تنوع و تفاوت فرهنگی را در نام خانوادگی مردمان تونس دید.

ایتالیا، بهترین مقصد توریستی تاریخی

چرا فرانسه بهترین مقصد توریستی دنیاست؟

زبان رسمی تونس عربی است. فرایند عربی سازی این کشور تا اواخر قرن 12 میلادی کامل شد و تنها بخش کوچکی از جمعیت تونس در جنوب این کشور همچنان به زبان اصلی و ابتدایی تونسی صحبت می نمایند. پس از انقلاب و استقلال تونس زبان فرانسوی هم در این کشور رواج زیادی یافت و در رسانه ها از آن به صورت گسترده ای استفاده می گردد. مردمان تونس به شاد بودن و آسان دریافت زندگی روزمره، معروف هستند. ماهیت گرم و مهمان نواز مردمان تونس باعث شده است که سفر به تونس برای توریستان آمریکایی و اروپایی بسیار جذاب باشد.

اغلب جمعیت تونس را اعراب تشکیل می دهند، هرچند، در طی قرن ها مهاجران زیادی از فینیقی ها گرفته تا آفریقایی های ساکن صحرا، یهودی ها و مسلمانان سیسیل به این منطقه مهاجرت کرد ه اند.

هنر و تاریخ

تونس که دارای اماکن باستانی و تاریخی زیادی است می تواند نمونه خوبی برای مطالعه معماری باستانی باشد. این آثار باستانی باعث شده اند تا تونس به یکی از مقصدهای توریستی جذاب آفریقا تبدیل گردد و توریستان زیادی در قالب تور انفرادی یا تور گروهی به تونس سفر نمایند. از میان آثار باستانی با معماری قابل توجه می توان به مسجد آل زیتونه در شهر تونس که متعلق به قرن هشتم میلادی است، مسجد عظیم اقباء ابن نفی در کایروان و خرابه های تمدن کارتاژ اشاره نمود. ادبیات تونس هم با وجود نفوذ فرانسوی و انگلیسی همچنان بیش تر تحت سیطره زبان عربی است. ازجمله عظیمان ادبیات تونس می توان به ابراهیم آل خسری، حسن ابن رشیق، محمد ابن شرف ال قیروانی و ابن کلدون اشاره نمود.

آفریقای جنوبی، جواهر قاره سیاه

مهمترین شهرهای آفریقای جنوبی

جغرافیا و آب و هوا

با نگاه به نقشه تونس می توانیم ببینیم که این کشور از غرب و جنوب غربی توسط الجزیره، از جنوب شرقی توسط لیبی و از شرق و شمال توسط دریای مدیترانه محصور شده است. یک رشته کوه از جنوب غربی تا شمال شرقی کشور تونس قرار گرفته است که ادامه رشته کوه ساهارین اطلس از الجزیره است. بلندترین کوه تونس، کوه چامبی است که در مرکز مرز این کشور با الجزیره واقع شده است و 1544 متر ارتفاع دارد. بین رشته کوه مرکزی تونس و کوه هایی که در شمال این کشور قرار دارند، دره رود ماجاردا قرار گرفته است. در جنوب رشته کوه تونس ناحیه تپه ای قرار گرفته است که استپ هاوت در غرب و استپ بأس در شرق آن است. این تپه ها از 180 تا 460 متر ارتفاع دارند. در جنوب تونس هم یک صحرا قرار گرفته است که بخشی از صحرای عظیم آفریقاست.

تونس در منطقه آب و هوایی گرم قرار گرفته است و دمای آن بین 30 تا 37 درجه سانتی گراد است. آب و هوای شمال تونس مدیترانه ای و دارای زمستان های معتدل و بارانی و تابستان های گرم و خشک است که بیش ترین جمعیت تونس هم در این منطقه قرار گرفته است. این شرایط هر چه به سمت جنوب برویم خشک تر و کم آب تر می گردد به صورتی که در جنوبی ترین بخش تونس شاهد آب و هوایی کاملاً خشک و بی آب هستیم. در کوهستان کرومیریه در شمال غرب تونس سالانه 1.5 میلی متر باران می بارد که بیش ترین میزان در شمال آفریقا است.

پوشش گیاهی و جانوری

پوشش گیاهی و جانوری تونس شدیداً تحت تأثیر شرایط جوی متغیر این کشور قرار گرفته است. در شمال تونس شاهد درختان بلوط و گرازهای وحشی هستیم و در قسمت مرکزی و تپه ای آن بیش تر شاهد چمن های اسپراتو و جانوران و جوندگان کوچک هستیم. در جنوب تونس بیش تر شاهد گونه های جانوری نظیر صحرا و غزال هستیم که برای حفظ غزال ها شکار در این منطقه ممنوع اعلام شده است. عقرب در سراسر تونس پیدا می گردد و مار کبری و افعی شاخ دار جزء مارهای سمی خطرناک این کشور هستند. پارک ملی ایچکئول در شمال این کشور، در سال 1980 در لیست میراث دنیای یونسکو ثبت شده است. این پارک ملی پناهگاه زمستانی پرندگانی چون غاز و اردک وحشی است.

رم ایتالیا، شهر جاودانه تاریخ

اقتصاد تونس

تونس دارای اقتصاد متنوعی است. اقتصاد تونس به شدت به صادرات مواد معدنی مانند نفت و فسفات وابسته است که سرمایه گذاری هنگفتی هم در این بخش ها به علاوه بخش کشاورزی اجرا شده است. بخش توریستی و کارگرانی که در کشورهای خارجی کار می نمایند هم یکی از منابع مهم درآمدزایی و اقتصاد تونس است.

هرچند بدهی های خارجی تونس تحت کنترل درآمده اند اما اقتصاد تونس همچنان از عدم تعادل رنج می برد چراکه شرایط مالی مناطق شمالی و ساکنین آن با مناطق مرکزی و جنوبی و ساکنین آن ها تفاوت چشمگیری دارد. در دهه شصت میلادی تونس رویکرد مالی خود را به سمت اقتصاد تلفیقی و بازاری برد که منجر به بحران مالی شد و درنهایت به واسطه درآمدهای حاصل از فروش نفت و یاری های خارجی از این شرایط خارج شد. گفتنی است سفر به تونس می تواند برای توریستان سفری کم هزینه ای باشد.

تونس کشوری متنوع در تمامی زمینه ها من جمله فرهنگ، آب وهوا و شرایط جغرافیایی است. با سفر به تونس می توانید با فرهنگ رم باستان، فرهنگ اسلامی و عثمانی آشنا شوید. اگرچه تنوع جانوری تونس به اندازه مناطق مرکزی آفریقا نیست اما گونه های جانوری زیادی نظیر گراز وحشی، غزال، مار کبری و غیره در آن دیده شده است.

منبع: ققنوس
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 778

به "درباره تونس بیش تر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره تونس بیش تر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید