جزئیات وام ودیعه مسکن مستاجران؛ اقساط ماهیانه وام مستاجران چقدر می گردد؟

به گزارش اخبار مشروح، رییس جمهوری امروز گفت وام ودیعه که به عنوان وام به مستاجران پرداخت می گردد اقساط ماهیانه ندارد، بلکه اجاره نشین ها فقط اقساط سود 13 درصد را به صورت ماهیانه پرداخت می نمایند و پس از سرانجام قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده می گردد. پیش از این هم محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، گفته بود این وام به اجاره نشین های ساکن در واحد های کمتر از 75متر تهران و کمتر از 90 متر در دیگر شهر ها پرداخت می گردد. اگرچه جزییات نهایی و کامل وام ودیعه مسکن مستاجران قرار است به زودی اعلام گردد، اما براساس شنیده های پراکنده می توان به جمع بندی کلی دست پیدا کرد.

جزئیات وام ودیعه مسکن مستاجران؛ اقساط ماهیانه وام مستاجران چقدر می گردد؟

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت فلزی ایرانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

اقساط ماهیانه وام مستاجران چقدر می شود؟

بر اساس اعلام رئیس جمهور، وام ودیعه مسکن فعلا قرار است برای یکسال در اختیار مستاجر یا مالک قرار بگیرد. چون قرارداد های اجاره معمولا یکساله هستند. شنیده ها این گزینه را تقویت می نمایند که وام ودیعه مسکن به صاحبخانه ای که ملک خود را به مستاجر داده پرداخت می شود، اما مستاجر مامور پرداخت اقساط خواهد شد. ظرف روز های گذشته بعضی ها بابت پرداخت اقساط نگران بودند و عنوان می کردند چطور یک مستاجر باید همزمان از عهده پرداخت اجاره ماهیانه و اقساط وام ودیعه بربیاید؟ در پاسخ به این نگرانی می توان گفت وام ودیعه مستاجران با بقیه وام ها تفاوت دارد. با توجه به اینکه اصل پول در خاتمه قرارداد یکساله به بانک برمی شود، مستاجر تنها باید اقساط سود وام را پرداخت کند که رقم ناچیزی به حساب می آید.

به گزارش خبرنگاران، اگر سه مدل وام 50، 30 و 15 میلیون تومانی اعلامی رئیس جمهوری را در نظر بگیریم، اقساط ماهیانه وام 50 میلیون تومانی برای مستاجر ها با نرخ سود 13 درصدی حدود 300 هزار تومان خواهد شد. یعنی در کل سال آن ها باید سه میلیون و 590 هزار تومان به بانک برگردانند. دریافت نماینده وام 30 میلیون تومانی هم در خاتمه یک سال موظف است دو میلیون و 154هزار و 200تومان به بانک برگرداند که یعنی اقساط قابل پرداخت ماهی 179هزار و 500تومان می شود. در مدل پرداخت وام 15 میلیون تومانی هم کل سود یک ساله وام، یک میلیون و 77هزار تومان می شود و مستاجر باید ماهی 90هزار تومان پرداخت کند.

قطعا قرار نیست همه مستاجران مشمول وام باشند. این یک مورد کاملا قطعی است، چون از همان روز اول وزیر راه و شهرسازی گفت در تهران مستاجران واحد های مسکونی کوچک تر از 75متر و در سایر شهرها، خانه های استیجاری کمتر از 90متر مشمول وام ودیعه مسکن می شوند. بر اساس اطلاعات موجود در سامانه شهرداری تهران، در پایتخت دو میلیون و 867هزار و 676واحد مسکونی وجود دارد، اما تعداد واحد های زیر 75متر آن هم در مناطق میانی و جنوبی این شهر قرار دارند، معین نیست. همچنین بر اساس آمار، 40درصد خانوار های شهری و 42درصد ساکنان پایتخت، مستاجر هستند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره طرح پرداخت تسهیلات برای مستاجران

به گزارش خبرنگاران، سقف وام ودیعه مسکن برای مستاجران الان نهایی شده است؛ همانطور که حسن روحانی گفته در تهران به مستاجران تا سقف 50میلیون تومان وام، در شهر های عظیم تا سقف 30میلیون تومان وام و در سایر شهر ها تا سقف 15میلیون تومان وام قابل پرداخت است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن مستاجران هم نهایی شده است و باید آن را 13درصد در نظر گرفت. این در حالی است که پیش از این زمزمه هایی مبنی بر اعطای تسهیلات ودیعه اجاره مسکن با نرخ سود 18درصد شنیده می شد که نشان می دهد با دستور مقامات ارشد دولتی، نرخ سود یارانه ای به این تسهیلات تعلق گرفته است.

چیزی که از زبان رئیس دولت در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا شنیدیم این است: [این وام به]خانواده هایی که دارای حقوق ثابت یا تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند پرداخت می شود. اگر اظهارنظر روحانی در این خصوص ملاک باشد، تعداد افراد حقوق بگیر در کشور اعم از نیرو های مسلح، دستگاه های اجرایی و افراد شاغل و بازنشسته، به چهار میلیون و 747هزار نفر می رسد و حدود 14میلیون نفر هم کد بیمه کارگری دارند. از آن طرف محسنی بندپی، سرپرست سابق وزارت رفاه هم تعداد خانوار های زیر پوشش نهاد های حمایتی مثل کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را سه میلیون خانوار اعلام نموده است. به این ترتیب 22میلیون نفر یا بهتر است بگوییم 22 میلیون خانوار، می توانند مشمول دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران باشند. محتمل است هفته آینده بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی شروط جدیدی را اعلام نمایند و بعضی از حقوق بگیران مستاجر را به دلیل بالا بودن حقوق و دستمزد را از شمول دریافت این وام خارج نمایند. پس برای برطرف ابهامات این بخش از طرح وام ودیعه مسکن باید همچنان دندان روی جگر بگذاریم.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 485

به "جزئیات وام ودیعه مسکن مستاجران؛ اقساط ماهیانه وام مستاجران چقدر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات وام ودیعه مسکن مستاجران؛ اقساط ماهیانه وام مستاجران چقدر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید