تالاب کانی برازان، مهاباد

به گزارش اخبار مشروح، این تالاب در 30 کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و مابین روستاهای بفروان، قره داغ و خورخوره واقع شده است.

تالاب کانی برازان، مهاباد

تا به امروز بیش از 83 تالاب مهم در سطح کشور شناسایی شده و مورد حفاظت قرار گرفته اند و بیش از 25 تالاب ایرانی نیز در لیست سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. ازاهمیت مالی و طبیعی تالاب ها می توان به حفظ ذخایر ژنتیکی از جمله ماهیان، پناهگاه حیات وحش و بخصوص پرندگان، تأمین آب جهت استفاده های متعدد، محل پرورش آبزیان، یاری به پاکی و لطافت اقلیمی و کاربرد های متعدد توریستی و اکوتوریستی اشاره نمود.

تالاب کانی برازان در جنوب دریاچه ارومیه در مسیر میاندوآب - نقده قرار گرفته است. تالاب کانی برازان در حومه شهرستان مهاباد و در حوزه اکولوژی جنوبی دریاچه ارومیه واقع شده است این تالاب با وسعت 907 هکتار جزء زیباترین تالابهای غرب ایران به شمار می رود و وجود انواع پرندگان بومی و مهاجر و... جذابیت آنرا دو چندان نموده است.

آب این تالاب از رودخانه مهاباد تامین شده و این رودخانه که از سد مهاباد جاری می گردد پس از سیراب کردن تالاب کانی برازان راه خود را به دریاچه ارومیه ادامه میدهد. این تالاب از مهمترین زیستگاههای استان آذربایجان غربی بوده و به لحاظ گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی جای داده در خود رتبه اول را در این استان داراست و به همین علت به عنوان اولین سایت پرنده نگری ایران نیز انتخاب شده است. بعلاوه در بین پرنده نگران ایرانی نام بهشت پرندگان ایران را به خود اختصاص داده و از اهمیت خاصی برخوردار است.

از جمله تالاب های مهم ایران که کمتر به آن توجه شده است می توان به تالاب کانی برازان در شمال شهرستان مهاباد و غرب شهرستان میاندوآب در آذربایجان غربی اشاره نمود. برای سفر به این منطقه که یکی از برترین سایت های پرنده نگری کشور است، برترین زمان اوایل دی ماه تا اواسط بهمن ماه است که سیل پرواز پرندگان مهاجر از اقصی نقاط منطقه ها شمالی به این منطقه شروع می گردد ولی در فصول دیگر نیز سرسبزی و طراوت مخصوص به خود را دارد که در کمتر جای کشور نظیرش را خواهید یافت.

به نظر می رسد اهالی روستا شبانه روزی از تالاب و پرنده های آن محافظت می نمایند و به سختی با متخلفان و شکارچیان غیرمجاز نیز برخورد نموده و یک نیروی مردمی مفید برای حفاظت از سرمایه های طبیعی خود را تشکیل داده اند. روستا های کردنشین قره داغ و خورخوره با مردمی خونگرم و صمیمی پذیرای دوستداران محیط زیست هستند.

حیات وحش

بخش جنوبی تالاب در دامنه کوه قره داغ (سیاه کوه) واقع شده و کوه مذکور و تپه بابا حیدر بر آن مشرف هستند. به علت موقعیت توپوگرافی و وجود توده های نی زار، پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله گونه در خطر انقراض اردک سر سفید و گونه های حمایت شده اردک مرمری، پلیکان، قو، فلامینگو، حواصیل عقاب تالابی و بعلاوه سایر پرندگان همانند انواع غاز، انواع مرغابی، آنقوت و... می باشد.

یکی از مهمترین ارزش های این تالاب زیست پرندگان آبزی و کنار آبزی در آن است که از این طریق جذابیت و آرامش مثال زدنی را برای علاقمندان به طبیعت فراهم آوره است و بر اساس آخرین آنالیز ها تعداد 75 گونه پرنده متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده و با احتساب گونه های خشکی زی این تعداد به بیش از 180 گونه می رسد که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می نماید.

تعدادی از گونه های مهم پرندگان این تالاب عبارتند از: اردک سر حنایی، اردک ارده ای، اردک تاج دار، تنجه، گیلار، فیل وش، آن قورت، انواع کاکایی، زرد پر تالابی، فلامینگوgreater flamingo، چنگر coot، اردک بلوطیferruginous duck،اردک سر سفید white headed duck، حواصیل خاکستری gray heron، پرستوی دریایی tern، اردک مرمری marbled duck، باکلان کوچک pygmy cormorant، پلیکان سفید white pelican، چوب پا black winged stilt، کشیم بزرگ great crested، grebe، کشیم کوچک، عروس غازd breasted goose و...

کویرها و بیابان های ایران

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 1 دی 1401 بروزرسانی: 1 دی 1401 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1634

به "تالاب کانی برازان، مهاباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب کانی برازان، مهاباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید