اگر ویندوز 11 را نصب نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش اخبار مشروح، با توجه به اینکه ویندوز 11 به زودی برای عموم کاربران منتشر می گردد و بعلاوه پشتیبانی از ویندوز 10 در سال 2025 به خاتمه می رسد، احتمالا برای بسیاری از کاربران این سؤال پیش آمده که اگر ویندوز 11 را نصب نکنند چه اتفاقی برای سیستم آن ها می افتد. در ادامه احتمالات مربوط به این تصمیم را آنالیز می کنیم.

اگر ویندوز 11 را نصب نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

آیا باید ویندوز 11 را نصب کنید؟

اگرچه ویندوز 11 پاییز سال جاری برای عموم کاربران ارائه می گردد، اما مایکروسافت می گوید که نصب کردن آن و کنار گذاشتن ویندوز 10 اجباری نخواهد بود. احتمالا مانند دیگر آپدیت های مهم ویندوز 10، در این زمینه هم کاربران می توانند پیشنهاد مربوط به آپدیت را رد نمایند تا به استفاده از همین سیستم عامل فعلی ادامه دهند.

روی هم رفته تا 14 اکتبر 2025 (22 مهر 1404) هیچ مسئله ای برای استفاده از ویندوز 10 نخواهید داشت. مایکروسافت تا این تاریخ به پشتیبانی از ویندوز 10 ادامه می دهد و انواع و اقسام کاربران بدون نگرانی بابت به روزرسانی های امنیتی می توانند از این سیستم عامل استفاده نمایند.

بعد از این تاریخ، اجرای ویندوز 10 بسیار خطرناک تر می گردد. زیرا مایکروسافت دیگر انتشار آپدیت های امنیتی را متوقف خواهد نمود. این یعنی اگر کسی بعد از تاریخ ذکر شده بتواند حفره های امنیتی در این سیستم عامل پیدا کند، مایکروسافت دیگر برای رفع کردن این حفره ها آپدیتی منتشر نمی کند.

آیا ویندوز 10 بعد از انتشار ویندوز 11 از کار می افتد؟

زمانی که ویندوز 11 به دست عموم کاربران برسد، شما هنوز هم می توانید بدون هیچ مسئله ای به استفاده از ویندوز 10 ادامه دهید و به طور اتوماتیک از کار نمی افتد. به احتمال زیاد بعد از انتشار نسخه نهایی ویندوز 11، مایکروسافت به کاربران ویندوز 10 این فرصت را می دهد که به وسیله بخش آپدیت ها به طور رایگان این سیستم عامل تازه را نصب نمایند.

اگر این درخواست آپدیت را رد کنید، احتمالا هر چند وقت یک بار یادآوری های مربوط به این آپدیت در ویندوز 10 نمایش داده می گردد، مگر اینکه سیستم شما از ویندوز 11 پشتیبانی نکند. همان طور که گفتیم بعد از اتمام پشتیبانی از ویندوز 10 در سال 2025، اگرچه همچنان می توانید از آن استفاده کنید اما در کل سیستم شما در معرض خطر بزرگی خواهد بود.

اگر ارتقای سیستم به ویندوز 11 امکان پذیر نباشد چه اتفاقی می افتد؟

طی هفته های گذشته بسیاری از کاربران با استفاده از ابزار ارائه شده به وسیله مایکروسافت سازگاری سیستم خود را با ویندوز 11 آنالیز نموده اند. در این میان مطمئنا بخش قابل توجهی از کاربران متوجه شده اند که ویندوز 11 با سیستم آن ها سازگار نیست. در چنین وضعیتی برترین راه چاره این است که قبل از سال 2025 سیستم تازهی خریداری نمایند. با این کار قادر به استفاده از تازهترین و امن ترین نسخه ویندوز خواهند بود.

اگر به استفاده از ویندوز 10 ادامه دهید چه اتفاقی می افتد؟

هر بار که نسخه تازهی از ویندوز منتشر می گردد، همیشه گروهی از کاربران وجود دارند که ترجیح می دهند به نسخه قدیمی تر ویندوز وفادار بمانند. حتی امروزه بخشی از کاربران هنوز از ویندوز 7، ویندوز 8 و حتی نسخه های قدیمی تر مانند ویندوز XP استفاده می نمایند. اما این افراد متحمل ریسک های امنیتی بسیار خطرناکی می شوند.

دقیقا استفاده از نسخه های قدیمی ویندوز چه خطراتی را به همراه دارد؟ به زبان ساده اگر از سیستم عاملی که پشتیبانی از آن به سرانجام رسیده استفاده کنید، بیش از دیگران در معرض خطر بدافزارها و آسیب رسانی به داده ها خواهید بود. بعلاوه می توانیم به باج افزارها و حتی نرم افزارهایی که می توانند وب کم سیستم را به خطر بیندازد هم اشاره کنیم.

ضمناً بعضی از نرم افزارها هم بعد از چند سال دیگر برای ویندوز 10 آپدیت ارائه نخواهند کرد و همین کار می تواند منجر به افزایش تعداد حفره های امنیتی سیستم گردد.

امن ترین راه برای ادامه استفاده از ویندوز 10 چیست؟

اول از همه ادامه استفاده از ویندوز 10 بعد از تاریخ 22 مهر 1404 را توصیه نمی کنیم. چنین کاری ارزش ریسک های امنیتی را ندارد و تا آن موقع کامپیوترهای رده پایین (و حتی سیستم های دست دوم) سازگار با ویندوز 11 قیمت پایینی خواهند داشت. اما از آنجایی که واقعیت موجود همیشه مطابق با شرایط ایدئال نیست، در ادامه به چند نکته اشاره می کنیم.

بدون شک بعد از سرانجام پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 10، کاربرانی که توجه بیشتری به مسائل امنیتی نشان می دهند بعد از سال 2025 با مسائل کمتری روبرو خواهند شد. در ادامه به چند نکته می پردازیم که برای ایمن ماندن در اینترنت در شرایط مختلف باید انجام دهید و البته اهمیت آن ها بعد از سال 2025 برای ویندوز 10 دوچندان خواهد شد؛

  • همیشه مرورگر وب را آپدیت نگه دارید.
  • از آپدیت کردن برنامه های غافل نشوید.
  • از سایت های مشکوک بازدید نکنید.
  • از آنتی ویروس آپدیت شده در سیستم استفاده کنید.
  • از پسورد یکسان برای اکانت های مختلف استفاده نکنید.
  • تا حد ممکن از تأیید هویت دو مرحله ای استفاده کنید.
  • از اطلاعات مهم به طور مرتب بک آپ بگیرید.
  • پیوست های ایمیل های مشکوک را باز نکنید.
  • برای دانلود برنامه ها فقط از سایت های معتبر و قابل اعتماد استفاده کنید.

با وجود اینکه سال هاست چنین توصیه هایی مطرح می شوند، اما از طرف دیگر باید بگوییم که چند درصد از مردم روزی دو بار مسواک می زنند و بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده می نمایند؟ مطمئنا گروهی از افراد چنین کارهایی را انجام می دهند اما بخش بزرگی از آن ها علاقه ای به انجام این کارها ندارند.

بنابراین برای کاربران معمولی برترین توصیه این است که از تازهترین نسخه ویندوز استفاده نمایند و اگر این نکات امنیتی را هم رعایت نمایند با خطرات امنیتی کمتری روبرو خواهند شد.

در نهایت بهتر است از ویندوز 11 استفاده کنید

زمانی که ویندوز 11 منتشر گردد، فارغ از اینکه دوست داشته باشیم یا نه، اهمیت ویندوز 10 روزبه روز کمتر از گذشته خواهد شد. روی هم رفته همان طور که گفتیم از حالا حدود 4 سال وقت دارید که ویندوز 10 را کنار بگذارید و به بهره گیری از نسخه بعدی روی بیاورید و 4 سال در دنیای تکنولوژی زمان بسیار زیادی است.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1198

به "اگر ویندوز 11 را نصب نکنیم چه اتفاقی می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر ویندوز 11 را نصب نکنیم چه اتفاقی می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید