اگر در دانشگاه شرایط رشد و پیشرفت دانشجو نباشد،خام فروشی است، باید کویر را فرصت بدانیم نه تهدید!

به گزارش اخبار مشروح، وزیر علوم گفت: اگر ما نتوانیم استعداد جوانی را در حد شأن آنها رشد دهیم، خام فروشی نموده ایم. اگر در دانشگاه شرایط رشد و پیشرفت دانشجو را تامین نکنیم، خام فروشی نموده ایم. پس خام فروشی تنها در بحث مواد مادی نیست.

اگر در دانشگاه شرایط رشد و پیشرفت دانشجو نباشد،خام فروشی است، باید کویر را فرصت بدانیم نه تهدید!

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم تودیع و معارفه رؤسای پیشین و نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر که عصر امروز در این دانشگاه برگزار گردید، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: تغییر ذات پیشرفت است. اینکه مسئولی جایگزین مسئول دیگر گردد، امری بدیهی است. دکتر معتمدی در زمانی ریاست دانشگاه صنعتی امیرکبیر به گونه ای مدیریت کردند که دانایی محور بوده است.

وی ادامه داد: ما باید یاد بگیریم که اخلاق را رعایت کنیم و قدر بزرگان را بدانیم. دانشجویان هم باید در برخورد با اساتید ادب و اخلاق را رعایت نمایند.

وزیر علوم با بیان اینکه تغییر در مدیریت ها امری بدیهی است، اما ثبات در اهداف مهم است. به گونه ای که ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که مسیرها با ثبات باشد، اضافه کرد: نهاد عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست های کلان علم و فرهنگ کشور را تصویب می نماید. این شورا اهداف کلان را تبیین می نماید و با تغییر مدیریت ها سمت و سوی اهداف کاملا معین است. از اهداف کلان مد نظر ما این است که ما آرزو داریم به مدینه فاضله برسیم. مدینه فاضله هم جایگاهی بوده که شهروندان آن عاقل، دانا و دین محور هستند. بعلاوه شهروندان آن رفاه مناسب دارند. نهادی که می تواند این نیازها را رفع کند، دانشگاه و جامعه دانشگاهی است.

دکتر زلفی گل با بیان اینکه دانشگاه ها دنبال علم هستند، چون به وسیله علم فناوری حاصل می گردد، اعلام نمود: در کلان، علم برای رفاه و سلامت بشر است. علم برای این است که انسان سلامت زندگی کند. ما باید علم را به اسم یک پازل ببینیم و هر کدام از رشته های علمی تکه هایی از این پازل هستند.

وی در این رابطه ادامه داد: آسایش بشر با رشته های علوم طبیعی محقق می گردد. رشته های علوم انسانی و دینی هم آرامش بشر را تامین می نماید. پس اگر در پی آسایش و آرامش هستید باید به علوم انسانی و دینی بها داده گردد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه ما باید علوم را یکپارچه ببینیم و در عین کثرت، وحدت را در نظر بگیریم. توزیع متوازن استعدادها در رشته های مختلف باید جدی گرفته گردد و از برنامه های وزارتخانه های متولی علم استفاده گردد.

وی ادامه داد: نباید بشکه نفت را 70 دلار بفروشیم، بلکه باید 50 سی سی آن را 500 دلار بفروشیم؛ سوزاندن این ماده ظلمی در حق آیندگان است. ما در کشورمان کویر و نور خورشید داریم، چرا نتوانیم نور را با سیستم های نو ذخیره کنیم؟ باید کویر را فرصت بدانیم نه تهدید. خیلی از کشورها آرزویشان این است که این نور خورشید را داشته باشند.

وزیر علوم توضیح داد: هر کس باید بر اساس توانمندی و ژنتیک خود انتخاب رشته کند، ولی در حال حاضر اینطور شده که شغل مشخص نماینده رشته تحصیلی است، در حالی که علاقه و توانایی فرد باید مشخص نماینده رشته تحصیلی باشد.

وی اضافه کرد: یکی از اشتباهاتی که در سیاست گذاری های علمی اتفاق افتاده واگرایی بودن است. نباید رشته های وزارتخانه های مختلف از هم جدا گردد. چرا که در این صورت میان رشته ای ها و چند رشته ای ها مفهومی ندارد. خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا حدود زیادی این مشکل را مدیریت کرد، اما این امر در جامعه به صورت عملیاتی دیده نمی گردد.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه در بهره وری از امکانات و داشته های ما، خام فروشی مسئله بسیار جدی است، توضیح داد: خام فروشی تنها در بحث مواد مادی نیست. اگر ما نتوانیم استعداد جوانی را در حد شأن آنها رشد دهیم، خام فروشی نموده ایم. اگر در دانشگاه شرایط رشد و پیشرفت دانشجو را تامین نکنیم، خام فروشی نموده ایم.

وزیر علوم گفت: برترین نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در زمینه پژوهش، آموزش و فناوری است که جای آن دانشگاه است.

وی با اشاره به بحث شفافیت در علم، اظهار کرد: بحث شفافیت در علم هم باید مورد توجه قرار گیرد و علم شفاف را باید سرلوحه کارها قرار داد. چرا که علم نور است و همه چیز باید شفاف باشد.

دکتر زلفی گل، خطاب به اساتید و دانشجویان نخبه، گفت: وقتی در یک تیم فوتبال گلی زده می گردد، فردی که گل می زند، باید بداند که این گل تنها سهم خودش نیست و بقیه تیم شرایطی را ایجاد نموده اند که او به موفقیت برسد. در دانشگاه ها هم همین امر اتفاق می افتد. استادها باید بدانند که برای اینکه افتخارآفرینی نمایند، یاوران علمی که برترین اسم برای کارمندان دانشگاهی است، در بخش های مختلف زحمت می کشند. پس باید در نظام دانشگاهی قدردان همه بخش ها باشیم. ما در وزارت علوم باید وحدت داشته باشیم و به هم محبت کنیم. دانشجویان هم باید قدردان اساتید و یاوران علمی باشند.

وزیر علوم در انتها گفت: جامعه دانشگاهی باید جامعه الگو برای کل جامعه باشد و با وجود اختلاف سلایق همه یک هدف داشته باشند که آن هم ارتقاء و پیشرفت علم و فناوری کشور است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1286

به "اگر در دانشگاه شرایط رشد و پیشرفت دانشجو نباشد،خام فروشی است، باید کویر را فرصت بدانیم نه تهدید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر در دانشگاه شرایط رشد و پیشرفت دانشجو نباشد،خام فروشی است، باید کویر را فرصت بدانیم نه تهدید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید