اضطراب اجتماعی، چیستی، علائم و درمان

به گزارش اخبار مشروح، آیا تا به حال در موقعیت اجتماعی بوده اید که در آن احساس عصبی داشته باشید؟ شاید آغاز یک کار نو باعث شد که در روز اول خیلی عرق کنید. یا رفتن به مهمانی باعث گردد معده شما عصبی گردد.

اضطراب اجتماعی، چیستی، علائم و درمان

این ها احساسات عادی هستند که بیشتر مردم در زمان های مختلف زندگی خود تجربه می نمایند. اما اضطراب اجتماعی تجربه بسیار متفاوتی است و می تواند ناتوان نماینده باشد و با فعالیت های ساده و روزمره مانند رفتن به محل کار، شرکت در اجتماعات یا حتی رفتن به فروشگاه تداخل داشته باشد.

اضطراب اجتماعی چیست؟

کارشناسان انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، اضطراب اجتماعی را به عنوان اضطراب یا ترس شدید از قضاوت شدن، ارزیابی منفی یا طرد شدن در یک موقعیت اجتماعی یا عملکرد توصیف می نمایند. ترس از ناهنجار یا گنگ به نظر رسیدن، احساسات مضطرب را تشدید می نماید و اغلب منجر به دوری کامل از موقعیت اجتماعی می گردد.

از آنجایی که اجتناب یک پاسخ رایجبه این موقعیت است، در صورت عدم درمان، اضطراب اجتماعی می تواند یک اختلال محدود نماینده زندگی باشد.

اجتناب به فرصت ها، تجربیات یا روابط از دست رفته تبدیل می گردد که منجر به موفقیت کم در مدرسه و کار، مهارت های اجتماعی ضعیف، عزت نفس پایین، انزوای اجتماعی، افسردگی و حتی افکار یا اقدام به خودکشی می گردد.

اگر این اتفاق برای شما آشنا به نظر می رسد، شما تنها نیستید. بر اساس سلامت روان آمریکا، پانزده میلیون بزرگسال آمریکایی دارای اختلال اضطراب اجتماعی هستند.

علائم اضطراب اجتماعی

معیار های تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی عبارتند از:

ترس یا اضطراب مداوم و شدید در خصوص موقعیت های اجتماعی خاص، زیرا معتقدید ممکن است مورد قضاوت منفی، خجالت یا تحقیر قرار بگیرید.

اجتناب از موقعیت های اجتماعی اضطراب زا یا تحمل آن ها با ترس یا اضطراب شدید

اضطراب بیش از حد که با موقعیت نامتناسب است

اضطراب یا پریشانی که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می نماید

بعلاوه علائم فیزیکی وجود دارد که فرد مبتلا به اضطراب اجتماعی می تواند آن را تجربه کند.

این ها عبارتند از ترس شدید، تند شدن ضربان قلب، قرمز شدن یا سرخ شدن، تعریق زیاد، خشکی گلو و دهان، لرزش (ترس از برداشتن یک لیوان آب یا استفاده از ظروف غذا)، بلع مشکل، انقباض عضلانی، به ویژه در اطراف صورت و گردن

درمان اضطراب اجتماعی

آیا نمی دانید چگونه بر اضطراب اجتماعی غلبه کنید؟

خبر خوب این است که اضطراب اجتماعی یک بیماری قابل درمان است. موسسه ملی سلامت روان (NIMH) می گوید اولین قدم برای دریافت یاری صحبت با یک متخصص سلامت روان است که می تواند یک برنامه تشخیص و درمان را به شما ارائه دهد.

درمان ها شامل روان درمانی (یا گفتار درمانی) و گاهی اوقات دارو درمانی است.

درمان شناختی رفتاری (CBT)، نوعی روان درمانی، یک روش بسیار موثر برای درمان اضطراب اجتماعی است.

دکتر Stefan G. Hofmann، مدیر آزمایشگاه روان درمانی و تحقیقات عاطفی در دانشگاه بوستون، در پستی برای مرکز ملی اضطراب اجتماعی گفت که CBT به طور کلی شامل حدود 12 تا 16 جلسه هفتگی است و شامل استراتژی های مواجهه برای هدف قرار دادن عوامل شناختی است.

هافمن اضافه کرد که یک بار در درمان، نرخ ترک تحصیل بسیار کم است و اندازه پاسخ به درمان نزدیک به 75 ٪ است.

مواجهه درمانی شکل دیگری از درمان اختلال اضطراب اجتماعی است. شما در معرض یک یا چند موقعیت اجتماعی ایجاد نماینده اضطراب قرار می گیرید. به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، این در یک محیط کنترل شده اتفاق می افتد که در آن شما یاد خواهید گرفت که به جای اجتناب، استراتژی های مقابله را تمرین کنید.

درمانگر شما بعلاوه ممکن است تصمیم بگیرد که دارو های اضطراب اجتماعی را به برنامه درمانی شما اضافه کند.

NIMH دارو های اضطراب اجتماعی را به سه دسته تقسیم می نماید:

دارو های ضد افسردگی:

مانند مهارنماینده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند Paxil و Zoloft، یا مهارنماینده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) مانند Effexor XR

مسدودنماینده های بتا:

تجویز شده و گهگاه برای درمان تظاهرات فیزیکی اضطراب اجتماعی مانند افزایش ضربان قلب، فشار خون و لرزش

دارو های ضد اضطراب: مانند بنزودیازپین ها، ممکن است تجویز شوند و تحت نظارت دقیق قرار گیرند، زیرا می توانند اعتیادآور باشند.

مانند بسیاری از داروها، توجه داشته باشید که ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنید. اگر عوارض جانبی شما را نگران می نماید، مهم است که با متخصص سلامت روان خود صحبت کنید.

زندگی با اختلال اضطراب اجتماعی نباید یک شرایط ویرانگر و تغییر دهنده زندگی باشد. با تشخیص و درمان مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی یاد گرفته اند که زندگی طولانی و رضایت بخشی داشته باشند.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 19 فروردین 1402 بروزرسانی: 19 فروردین 1402 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1683

به "اضطراب اجتماعی، چیستی، علائم و درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اضطراب اجتماعی، چیستی، علائم و درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید