آیا اینترنت 5G برای گیمینگ خوب است؟

به گزارش اخبار مشروح، بسیاری از کاربران دوست دارند بدانند آیا اینترنت 5G برای گیمینگ خوب است یا خیر؟ از نظر پینگ و سرعت چقدر با اینترنت 4G LTE تفاوت دارد؟ آیا اینترنت 5G سریع تر از اینترنت فیبرنوری است؟

آیا اینترنت 5G برای گیمینگ خوب است؟

به طور عمومی و تئوری، گفته می شود اینترنت 5G تا 20 برابر سریع تر و تاخیری 1 میلی ثانیه دارد ولی آیا عملا شبکه های 5G حال حاضر دنیا به این آمارها رسیدند؟

اگرچه هنوز اینترنت 5G در ایران به مرحله دسترسی عمومی نرسیده است ولی شاید برخی از کاربران و گیمرها بخواهند روی آن سرمایه گذاری کنند و مثلا مودم 5G بخرند یا سراغ لپ تاپ و گوشی موبایل 5G بروند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اینترنت فایوجی برای گیمینگ خوب است؛ به ویژه بازی های موبایل روی گوشی های تلفن همراه و یک رقیب جدی برای اینترنت فیبرنوری است. اینترنت 5G بسیار سریع تر از 4G است و تاخیر بسیار کمتری هم در عمل به کاربر می دهد؛ ضمن اینکه یک سرویس اینترنت موبایل و قابل حمل است و شما می توانید در هر زمان و هر کجا به آن وصل شده و شروع به بازی آنلاین کنید.

شبکه های 5G هر روز پیشرفته تر و سریع تر و بهتر می شوند و اگرچه هنوز به ایده آل های ترسیم شده در این استاندارد؛ یعنی سرعت 10 گیگابیت و تاخیر 1 میلی ثانیه نرسیدند ولی هر سال به این مرزها نزدیک تر می شوند.

چرا اینترنت 5G برای گیمینگ خوب است؟

در این مطلب، می خواهیم دلایل فزونی اینترنت 5G نسبت به 4G و FTTH (فیبرنوری) را برای گیمینگ بررسی کنیم.

تاخیر کمتر

در حال حاضر، شبکه های 5G پینگ های بسیار پایین تری نسبت به شبکه های تلفن همراه 4G می دهند ولی سرعت آن ها به اینترنت باندپهن فیبرنوری می رسد.

به طور ویژه، تاخیر در بازی های آنلاین اهمیت زیادی دارد؛ چون معیاری برای مدت زمان ارسال و دریافت درخواست ها به سرور است. اگر شما روی یک اینترنت پینگ بالایی داشته باشید؛ مدت زمان زیادی طول می کشد تا اقدامات شما در بازی ثبت شود و شاهد لک و رنجه بودن تصویر بازی هستید.

مقایسه میانگین تاخیر در شبکه های 4G و 5G و فیبرنوری

گزارش موسسه تحقیقاتی Rootmetrics در سال 2020 نشان می دهد شبکه 5G اپراتور Three در مرکز شهر لندن دارای میانه پینگ 17 میلی ثانیه است که در مقایسه با میانه پینگ 50 میلی ثانیه در شبکه های 4G بسیار بهتر است. میانه تاخیر این شبکه 5G پیشرو در نقاط مختلف شهر لندن حداکثر به 30 میلی ثانیه می رسد. اپراتور EE دارای تاخیر 45 میلی ثانیه روی 5G است.

گزارش سال 2021 موسسه Ookla نیز می گوید میانه تاخیر شبکه های 5G در شهری مانند لندن بین 29 تا 33 میلی ثانیه است.

اشاره کردیم که در نهایت شبکه های 5G باید به پینگ کمتر از 1 میلی ثاینه برسند تا برای استفاده در واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، خودران ها، پهپادها و سایر کاربردهای حساس مستلزم تاخیر نزدیک به صفر مناسب باشند. در آن صورت است که می توان گفت اینترنت 5G واقعا برای گیمینگ ایده آل شده است.

سرعت بیشتر

هر روز سرعت اینترنت 5G بیشتر می شود و اکنون در سال 2022 به چیزی فراتر از انتظار در شبکه های تلفن همراه رسیده است. هنوز با سرعت های 1 گیگابیت بر ثانیه در گوشی ها فاصله داریم ولی انتظار می رود در سال های آینده سرعت 5G از یک گیگابیت بر ثانیه فراتر برود.

براساس داده های موسسه Ookla/Speedtest، میانه سرعت شبکه های 5G در سال 2020 برابر با 186.96 مگابیت بوده است که در مقایسه با سرعت 30.26 مگابیت شبکه های 4G بسیار بهتر و چندین برابر بیشتر است. موسسه Rootmetrics نیز گزارش داده در سال 2020 حداقل سرعت یک شبکه 5G برابر با 35 مگابیت بوده است که برای یک بازی آنلاین کافی است.

مقایسه میانگین سرعت در شبکه های 4G و 5G و فیبرنوری

موسسه Ookla در سال 2021 گزارش داده میانه سرعت شبکه های 5G دنیا بین 100 تا 230 مگابیت است. همین موسسه در سپتامبر 2021 در جدیدترین گزارش خود گفت میانه سرعت اینترنت 5G بین 117 تا 196 مگابیت است.

این سرعت ها به طور میانگین و معمولا بسیار کمتر از سرعت واقعی تست شده از طریق کاربران هستند. در بسیاری از تست هایی که روی اینترنت منتشر شده؛ کاربران 5G با گوشی های 5G و در فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز به سرعت هایی بین 400 تا 800 مگابیت دسترسی دارند و در شبکه های مبتنی بر امواج میلی متری، سرعت اینترنت 5G بین 1.5 تا 2.5 گیگابیت است.

در ایران، همراه اول سایت 5G متحرکی در نمایشگاه تلکام 2021 مستقر کرده بود که کاربران امکان تست سرعت اینترنت 5G را داشته باشند. در یک نمونه که از طریق خبرنگار سایت آی تی رسان اجرا شده است؛ میانه سرعت دانلود 1025 مگابیت و سرعت آپلود 81 مگابیت با پینگ 10 میلی ثانیه ثبت شده است.

با لپ تاپ متصل به مودم 5G یوتل نیز سرعت دانلود اینترنت 5G همراه اول 879 مگابیت و سرعت آپلود 28 مگابیت ثبت شده است که نشان می دهند اینترنت 5G در مقایسه با اینترنت 4G و حتی اینترنت VDSL بسیار سریع تر و پینگ کمتری دارد.

قابلیت حمل و دسترسی

دو مزیت بزرگ دیگر اینترنت 5G برای گیمرها و گیمینگ؛ یکی قابل حمل و موبایل بودن این نوع اینترنت است و دیگری راحت در دسترس بودن است.

یعنی شما هر زمان و هر کجا که اراده کنید؛ همانند اینترنت 4G می توانید به اینترنت 5G وصل شده و روی گوشی شروع به بازی کنید یا نهایتا با یک مودم 5G و هات اسپات، روی لپ تاپ یک اینترنت پرسرعت داشته باشید.

نسبت به اینترنت ثابت و فیبرنوری هم راحت تر و سریع تر در دسترس قرار می گیرد و دیگر درگیر کابل کشی و خط تلفن ثابت و کابل فیبرنوری و مودم فیبر و از این دردسرها نمی شوید. با خرید یک مودم روتر 5G قابل حمل یا ثابت یا دانگل 5G می توانید لپ تاپ و پی سی را به اینترنت وصل کنید.

البته، این دو مزیت در گرو توسعه شبکه های 5G در ایران هستند. شاید سال ها طول بکشد تا در یک شهر کوچک یا روستا بتوان به اینترنت 5G دسترسی داشت ولی در نهایت انتظار می رود 5G هم اینترنت ثابت VDSL و FTTH را شکست بدهد و هم بسیار بهتر از اینترنت 4G برای گیمینگ و استریم بازی و ویدئو باشد.

5G برای گیمینگ خوب است

گیمرها عاشق اینترنتی هستند که سریع باشد؛ پهنای باند بالایی داشته باشد و کمترین تاخیر را بدهد. همه این فاکتورها را اینترنت 5G دارد به اضافه اینکه می تواند همیشه در دسترس باشد و اتصال به آن راحت است.

باید امیدوار باشیم هرچه زودتر 5G در ایران وارد مرحله دسترسی عمومی شود و البته با قیمت مناسب در اختیار کاربران قرار بگیرد.

مسئله ای که شاید الان فکر تان را درگیر کرده باشد؛ خرید یک مودم 5G است. آیا الان زمان خرید یک مودم روتر 5G همراه یا ثابت است؟ ما در مقاله 5 دلیل محکم برای نخریدن مودم 5G به تشریح دلایلی پرداختیم که نشان می دهد برای خرید مودم فایوجی زود است و نباید عجله کنیم؛ اگرچه مودم روترهای فایوجی برای این روزهای اینترنت ایران مزایای هیجان انگیزی دارند.

اگر هم تصمیم گرفتید که حتما یک مودم 5G بخرید؛ فهرست 10 مودم فایوجی بررسی شده در سایت شبکه چی را در لینک زیر مشاهده خواهید کرد:

منبع: شبکه چی
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 1412

به "آیا اینترنت 5G برای گیمینگ خوب است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اینترنت 5G برای گیمینگ خوب است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید