پیک دیگری از کرونا در راه است؟

به گزارش اخبار مشروح، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشبیه کردن کاهش اقدامات کنترلی در پیشگیری از کرونا به آتش زیر خاکستر گفت: ما در ایران هنوز به مرحله کنترل اپیدمی نرسیده ایم.

پیک دیگری از کرونا در راه است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، دکتر مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز (یکشنبه 17 فروردین) در پاسخ به این سوال که آیا پیک بیماری کرونا را پشت سرگذاشته ایم، گفت: از نظر علمی ما هنوز به طور کامل وارد مرحله کنترل بیماری نشدیم و اقداماتی که تا به امروز صورت گرفته، در راستای مدیریت شیوع کرونا بوده است؛ بنابراین نمی توان گفت که پیک بیماری را پشت سر گذاشته ایم.

این استاد دانشگاه اضافه نمود: هرچند تعداد بیماران در روزهای اخیر کاهش یافته است، اما تا به امروز کنترل اپیدمی حاصل نشده و نمی توانیم ادعا کنیم از پیک بیماری عبور نموده ایم. کاهش فرایند ابتلا هنوز ما را به این نتیجه نرسانده است که ما به پیک بیماری رسیده ایم و شواهد کافی نیز در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: کاهش تعداد مبتلایان طی چند روز نباید این تصور را اجاد کند که میزان شیوع بیماری کاهش یافته است و همینطور افزایش چند روزه نباید خیلی ما را نگران کند. ذات این اپیدمی با فراز و نشیب همراه است. آمار هفته های گذشته نیز حاکی از آن بودند که بعد از هر پیک، ممکن بود موقتا کاهشی را تجربه کنیم ولی بعدا افزایش تعداد موارد جدید را داشتیم و تعادل نسبی موقت در سطحی بالاتر برقرار می شد و این فرایند ادامه داشت.

یونسیان ادامه داد: اینکه چه زمانی کاهش تعداد موارد جدید، واقعی و پایدار خواهد بود، زمانی تعیین می گردد که کاهش مستمر و شدید موارد جدید را داشته باشیم که تا به امروز شاهد آن نبوده ایم.

  • کاهش اقدامات کنترلی مانند آتش زیر خاکستر عمل خواهد نمود

این استاد دانشگاه تاکید نمود: اگر ما قبل از اینکه به مرحله کنترل برسیم آغاز کنیم به سست کردن استراتژی های کنترلی، این آتش زیر خاکستر مجددا شعله خواهد کشید و تبعات مالی آن هم بیشتر شده و هم طولانی مدت خواهد بود. همچنین کاهش نسبی در بعضی استان ها و افزایش آن در تعدادی دیگر از استان ها شاهد دیگری دال بر عدم کنترل اپیدمی و عدم عبور از پیک بیماری است.

وی با اشاره به اینکه در کوتاه مدت امید به داشتن واکسن و دارو نداریم، گفت: بازگشت سختگیری های ما باید مرحله ای باشد و نمی توان یکدفعه آن ها را رها کرد. این استراتژی بازگشت تدریجی که توسط دولت اتخاذ شده منطقی است، فقط به نظر من زمان آغاز آن هنوز فرانرسیده و بهتر است عجله نکنیم.

یونسیان با اشاره به اینکه ما باید پتانسیل بالای انجام تست را برای خودمان ایجاد کنیم، گفت: هنوز نمی توانیم بیماران را به طور کامل شناسایی و موارد تماس یافته را به درستی شناسایی و قرنطینه کنیم. قرنطینه به معنای درست این است که روزانه از شرایط این افراد آگاه باشیم و افراد علامت دار را به درستی شناسایی و آنان از دیگران جدا کنیم.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اعلام نمود که هر موقع 10 برابر موارد مثبت تان تست انجام دادید، می توانید امیدوار باشید که فرایند بیماریابی به درستی انجام می گردد. یعنی اگر ما روزی حدود 2500 بیمار شناسایی می کنیم باید 25 هزار تست انجام دهیم.

یونسیان ادامه داد: غربالگری از هر فرد اگر فقط یک بار انجام گردد، ارزش چندانی نداشته و باید این کار حداقل هفته ای یک بار برای هر فرد انجام گردد تا بگردد تغییرات افراد طی زمان را چک کرد. فردی که برای مثال یک ماه پیش غربال شده و فاقد علایم بوده است، باید در هفته های بعدی هم مجددا غربال گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spikenews.ir شناسه مطلب: 364

به "پیک دیگری از کرونا در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیک دیگری از کرونا در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید